Sijil MeSTI – Pensijilan Makanan Selamat Tanggungjawab Industri

Ini merupakan sijil penghargaan. Sijil MeSTI yang sebenar masih dalam proses pengaihan oleh pihak KKM

 

7/11/2013 menjadi detik berharga.  Akhirnya usaha 2 Puteri untuk mendapatkan Sijil MeSTI menjadi kenyataan.

Sijil MeSTI – Pensijilan Makanan Selamat Tanggungjawab Industri merupakan satu sijil pengiktirafan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia buat pengusaha yang mengamalkan sistem pembuatan produk yang bersih, selamat dan terbaik.

Dalam proses untuk dapatkan sijil MeSTI ni, semua aspek perlu kena titik beratkan. Kalau terkehel mana-mana satu terus tolak. No sijil-sijil..

Macam saya ceritakan tadi, pihak KKM nilai habis semua bahagian. Dari produk (diambil untuk analisa bahan kimianya), bahan mentah, kilang, cara kendali dan kenderaan pun dinilai bersih atau tidak. Selamat pada produk atau tidak…

Terharu dan berasa lega….

So buat para pengguna dan sahabat 2 Puteri – Sos Char Kueyteow 2 Puteri dan Cili Boh Asli 2 Puteri semua… Dapatkan Produk 2 Puteri di pasaran kerana terbukti kini produk yang kami jalankan ini adalah secara bersih, halal dan terbaik untuk semua!

So gunakan tanpa was-was sebab ianya memang berbaloi dan mengenakkan lagi hidangan anda 🙂
Untuk coretan pengalaman sewaktu membuat permohonan untuk mendapatkan sijil MeSTI boleh lawat asamgaram2puteri.blogspot.
Advertisements

Ancaman jerebu: Bahaya dalam diam

Fenomena yang melanda Malaysia sekarang ini adalah masalah jerebu yang mendatangkan pelbagai masalah kepada kita rakyat yang menghuni negara yang permai ini.

fenomena pencemaran jerebu semakin menular di seluruh Malaysia yang dikatakan berpunca daripada kebakaran tanah gambut di wilayah Riau, Indonesia. Mengikut pantauan titik panas di laman Badan Meterologi Klimatologi Geofisika milik Indonesia, terdapat 123 titik panas di Sumatera pada 15 Jun 2013.
Faktor angin barat laut dan angin barat daya yang bersilih ganti sebelum kekal untuk monsun barat daya sehingga November menjadi punca jerebu ini ditiup masuk dan menunjukkan bahawa ia merupakan permulaan yang tidak sihat kerana diramalkan kemarau akan berlaku dalam tahun ini.
Ini juga membayangkan bahawa jerebu yang lebih teruk akan melanda menjelang pertengahan monsun barat daya ini.

– See more at: http://fuh.my/bacaan-ipu-jerebu-malaysia-2013/#sthash.wpWegyuS.dpuf

Fenomena ini dikatakan berpunca dari kebakaran tanah gambut di Wilayah Riau, Indonesia. Faktor angin barat laut dan angin barat daya yang bersilih ganti sebelum dijangkakan kekal sebagai monsun barat daya sehingga November ini dikatakan punca jerebu ini ditiup masuk ke negara kita.

Dikatakan ianya permulaan tidak sihat kerana kemarau diramalkan berlaku pada pada tahun ini. Ini juga membayangkan bahawa masalah jerebu ini yang berkemungkinnan lebih teruk akan melanda menjelang pertengahan monsun barat daya.

Menurut wikipedia, Jerebu adalah satu fenomena tradisi atmosfera di mana debu, habuk, asap dan lain-lain zarah mencemar kejelasan langit. Kod panduan Organisasi Meteorologi, Dunia (“World Meteorological Organization”) termasuk pengelasan pengaburan mendatar ke dalam kategori kabus, kabus ais, kabus wap, kabus, jerebu, asap, abu gunung berapi, habuk, pasir dan salji.

Fenomena ini biasanya terjadi jika zarah, debu dan asap berkumpul pada hari yang kering. Zarah-zarah kecil ini berkumpul di paras rendah atmosfera dan akan mengaburi pandangan dan mungkin menyebabkan masalah pernafasan. Jerebu tebal juga dikenali sebagai asbut yang biasanya disebabkan oleh pencemaran industri. Sumber partikel jerebu termasuk pertanian (membajak dalam cuaca kering), lalu lintas, industri dan kebakaran hutan, kebakaran gambut, pembakaran terbuka serta asap perindustrian dan kenderaan.

Jerebu di Tanah Pamah China Utara.

Dilihat dari jauh (contohnya kapal terbang yang menghampiri) dan bergantung pada arah penglihatan berbanding dengan kedudukan matahari, jerebu mungkin kelihatan keperangan atau kebiruan, manakala kabus cenderung kelihatan biru-kelabu. Manakala jerebu sering dianggap sebagai satu fenomena udara kering, pembentukan kabus merupakan fenomena udara lembap.

Sejak tahun 1991, jerebu telah menjadi masalah yang meruncing di Asia Tenggara, kebakaran hutan di Indonesia yang dibakar bagi membersihkan tanah menjadi punca. Sebagai tindak balas pada jerebu 1997 di Asia Tenggara itu, negara-negara ASEAN bersetuju dengan Pelan Tindakan Jerebu Serantau (1997). Pada tahun 2002, semua negara ASEAN kecuali Indonesia menandatangani Perjanjian Pencemaran Jerebu Rentas Sempadan, tetapi pencemaran masih merupakan masalah pada hari ini. Di bawah perjanjian itu sekretariat ASEAN menjadi tuan rumah penyelarasan dan unit sokongan.

Untuk makluman, jerebu kali ini adalah antara yang paling teruk pernah berlaku di Malaysia sehingga menyebabkan dua buah daerah iaitu Ledang dan Muar diisytiharkan darurat oleh Perdana Menteri. Selain itu, sekolah di beberapa buah negeri atau daerah seperti Melaka, Selangor, Johor, Kuala Lumpur dan Kuantan telah ditutup buat sementara waktu sehingga diberitahukan kemudian.

Indeks Pencemaran Udara

Indeks Pencemaran Udara (IPU) merupakan salah satu cara untuk mengetahui tahap teruknya jerebu. Ia melibatkan pengukuran kuantiti zarah halus merbahaya seperti karbon monoksida, sulfur dioksida, nitrogen dioksida dan ozon. Pengelasan tahap kualiti udara mengikut IPU adalah seperti berikut:

Nilai IPU Kualiti udara
0 – 50 Baik
51 – 100 Sederhana
101 – 200 Tidak sihat
201 – 300 Sangat tidak sihat
301 – 400 Berbahaya
401 – 500 Sangat berbahaya
Lebih 501 Darurat
Pengiraan IPU

      Nilai IPU dikira berdasarkan kepekatan purata 
      setiap pencemar udara iaitu SO2, NO2, CO, O3 
      dan PM10. Pencemar udara yang dominan dengan 
      kepekatan tertinggi diambilkira sebagai pencemar 
      yang akan menentukan nilai IPU. Pada lazimnya, 
      kepekatan habuk halus (PM10) adalah yang tertinggi 
      berbanding dengan pencemar yang lain dan ini 
      menentukan bacaan IPU.
 Pembentukan ozon di permukaan bumi (O3) 

      Menjelang lewat tengahari atau pada awal petang, 
      lazimnya kepekatan ozon adalah tinggi dan 
      mendominasi bacaan IPU di sesetengah kawasan. 
      Di bawah pengaruh cahaya matahari, oksid-oksid 
      nitrogen dan sebatian organik meruap yang 
      dilepaskan dari ekzos kenderaan bermotor dan 
      industri bertindakbalas bagi membentuk ozon 
      di permukaan bumi.

Masalah kesihatan

Jerebu boleh menyebabkan masalah kesihatan terutamanya kepada:

  • Kanak-kanak
  • Orang tua
  • Pesakit lelah dan penyakit pernafasan lain
  • Perokok

Antara gejala akibat pendedahan kepada jerebu ialah:

  • Iritasi kerongkong dan batuk-batuk
  • Kesukaran bernafas atau hidung tersumbat
  • Iritasi di mata serta mata yang merah
  • Kulit terasa gatal

Antara perkara yang boleh dilakukan untuk mengelak masalah-masalah di atas ialah:

  • Jangan keluar rumah serta tutup semua pintu dan tingkap.
  • Kurangkan aktiviti di luar rumah
  • Pakai topeng muka yang mempunyai penuras jika terpaksa keluar
  • Kurangkan pengunaan kenderaan terutama motosikal
  • Sentiasa basuh bahagian yang terdedah seperti muka; mandi
  • Selalu minum air kosong/mineral
  • Sediakan ubat jika anda mempunyai penyakit pernafasan. Alert jika keadaan masih berterusan setelah penggunaan ubat seperti inhaler. Segera ke hospital/klinik yang berdekatan. Jangan berlengah
  • Pesakit yang mempunyai penyakit seperti batuk, selesema, asthma, sakit mata, sakit jantung atau penyakit yang berhubung dengan paru-paru yang agak kronik hendaklah ke klinik dengan segera jika keadaan penyakit bertambah teruk
  • Perokok dinasihatkan agar sekurang-kurangnya kurangkan aktiviti menghisap rokok dalam sehari jika tidak menghentikannya sekalipun. Bagi perokok yang mempunyai anak kecil, ibu bapa tua dan sanak saudara yang berpenyakit dinasihatkan agar tidak merokok di dalam rumah
  • Elakkan melakukan aktiviti riadah/bersukan diluar rumah
  • Mereka yang berisiko tinggi dinasihatkan bercuti diluar kawasan dilanda jerebu seandainya bacaan IPU dikawasan mereka mencapai tahap yang merbahaya, sehingga keadaan terkawal semula

Semakan Tahap IPU

Untuk menyemak indeks pencemaran udara (IPU) Jerebu di Malaysia secara online. Orang ramai yang terjejas dengan kawasan yang dilanda Jerebu boleh membuat semakan IPU di kawasan masing-masing untuk mengetahui tahap bahaya jerebu dikawasan anda. Berikut adalah cara mudah untuk membuat semakan IPU Jerebu dan juga maklumat terkini Jerebu.

Semak Indeks Pencemaran Udara IPU Jerebu Di Malaysia

Untuk maklumat semasa jerebu sila layari http://www.doe.gov.my/webportal/ – iaitu laman sesawang rasmi Jabatan Alam Sekitar Malaysia.

Topeng Muka

Pemakaian topeng muka memang penting waktu-waktu ini terutama buat yang berisiko tinggi untuk mengalami masalah kesihatan serius. Anak-anak kecil, orang-orang yang lanjut usia tidak terkecuali. Terdapat 2 jenis topeng muka yang ada dipasaran sekarang, satu ialah surgical mask biasa yang didatangkan dengan 3 design iaitu yang berwarna biru, hijau dan yang nipis putih. Manakala satu lagi ialah jenis cembung yang dikenali sebagai N95. N95 ini turut mempunyai beberapa jenis lagi yang mempunyai kelebihan setiap satu darinya. Namun yang biasa kita dapati di farmasi ialah jenis ini:

Mana satu pilihan yang sebaiknya untuk dipakai diwaktu-waktu sebegini? N95 adalah yang terbaik untuk dipakai. Ianya dijamin 99% dapat menapis partikel habuk dari jerebu menurut seorang doktor di dalam rancangan Selamat Pagi Malaysia yang ditayangkan di TV3 semalam (24/6/2013). Manakala surgical mask biasa sekadar menghalang partikel besar dari masuk ke salur pernafasan biasa dan tidak bersifat menuras berbanding N95 ini. Nak tahu zarah-zarah merbahaya yang perlukan topeng bersifat penuras ini dipakai? Sila rujuk dibawah ini 

Nota Rujuk Bacaan IPU

Kalau kita lihat pada jadual bacaan IPU pasti ada simbol *, a, b, c dan lain-lain. Apa maknanya pada kita ya? Untuk ketahuinya sila rujuk jadual di bawah ini:

*   –  Habuk Halus (PM10)                           c    –  Ozon (O3)
a   –  Sulfur Dioksida (SO2)                          d    –  Karbon Monoksida (CO)
b   –  Nitrogen Dioksida (NO2)                   &   –  Lebih daripada satu pencemar

Berdoa PadaNya

Jadi marilah bersama-sama kita berdoa pada Yang Maha Kuasa agar masalah jerebu ini akan hilang demi kesihatan kita semua. Antara yang boleh kita lakukan ialah:

Dilema Memilih Pelan Telefon, Apa Sebabnya?

Sekadar perkongsian dari sumber yang baru saya baca di http://my.news.yahoo.com… Ni lebih untuk orang-orang seangkatan dengan saya le hihih. Tau bukak tenet je dan guna apa-apa yang biasa digunakan. Yang lelain pocittt. Tak tau hapa langsung. So harap-harap perkongsian yang saya baca ni leh le bukak mata kita sikit sambil-sambil sekat aliran yang keluar dari poket kita saban bulan heheh….

Dilema Memilih Pelan Telefon, Apa Sebabnya?

Selalunya kita akan menghadapi dilema memilih pelan data yang bersesuaian dengan penggunaan seharian kita. Kalau tidakpun, kadang-kadang anda sendiri tidak mengetahui keperluan kapasiti data yang bersesuaian.

Pelan data ditawarkan berkapasiti serendah 100MB hingga menjangkau 5GB sama ada dalam bentuk prabayar atau pascabayar. Sebab itu, jika kita memilih pelan, jangan hanya bergantung kepada minit berbual atau pakej SMS percuma saja.

Data bermakna kapasiti rangkaian yang diperlukan bagi mengoperasikan aplikasi dalam telefon anda. Misalnya, jika anda membuka laman web, ia memerlukan ‘loading’ tertentu dengan kapasiti yang berubah-ubah. Pada kebiasaannya, membuka satu laman memerlukan 1kb data saja.

Adakah penting memilih pelan data bersesuaian? Mestilah, bayangkan kalau anda melanggan pelanggan 2GB tetapi penggunaan bulanan hanya 1GB saja. Lebihan 1GB pasti membazir dengan kos mungkin antara RM50 hingga RM80. Berdasarkan rekod Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia, terdapat sejumlah 14.6 juta pelanggan mudah alih pada tahun lepas dan ia terus meningkat. Angka tersebut menjadi penentu yang menguntungkan syarikat telekomunikasi tetapi ada juga merugikan pengguna.

Meskipun agak susah bagi mengesan tabiat penggunaan data yang betul-betul bersesuaian, dalam blog ini serba sedikit mengajar penggunaan data bagi aplikasi tertentu nanti. Sebenarnya, paling ideal adalah anda menggunakan wifi semaksimumkan mungkin jika ada, samada di rumah atau, sekolah, universiti, kafe, pusat membeli-belah dan pejabat.amai antara kita yang mungkin membayar lebih kuota data daripada apa yang kita sebenarnya perlukan setiap bulan.

Kalau mengikut trend aplikasi semasa, Facebook menjadi pilihan aplikasi laman sosial paling kerap dilanggan rakyat negara yang tentulah penyumbang utama kepada penggunaan data yang banyak apabila mengemaskini foto, ‘check in’ dan sebagainya. Tambahan pula, ia akan sentiasa mengemaskini muka depan jadi banyak data diperlukan.

Oleh kerana penggunaan data untuk Facebook boleh dikatakan antara yang tertinggi di kalangan rakyat negara ini, banyak syarikat telekomunikasi menawarkan kuota data khas bagi penggunaan laman sosial tersebut.

Sementara Whatsapp mempunyai anggaran penggunaan data kira-kira 4MB hingga 10MB jika anda seorang yang aktif termasuk menghantar serta menerima puluhan mesej dalam tempoh sehari. Laman video seperti YouTube pula memakan data pelan anda sebanyak 18.8MB jika anda menonton video animasi dalam tempoh 9 minit bersama format 1080p. Bermakna, jika anda menonton selama sejam, kapasiti data diperlukan mungkin 118MB.

Mengikut kajian dilakukan satu syarikat telekomunikasi, anggaran perkhidmatan yang menggunakan purata data seperti berikut:

Perkhidmatan Penggunaan Purata Saiz Data
TV Online Menonton satu episod siri selama 15 minit 45MB
YouTube Video muzik 4 minit 11MB
Aplikasi Radio App (stream) 10 minit 15MB
Facebook 15 minit tanpa membuka video 5MB
Emel 100 emel diterima/diterima tanpa sebarang lampiran (attachment) 2.5MB
Emel dengan foto atau dokumen 10 emel diterima/diterima bersama sebarang lampiran (attachment) 18MB
Melayari Web (standard web yang kebanyakannya teks) 50 laman web / 30minit 10MB / 13MB
Google Maps 10 minit 6MB
Muzik 1 trek muzik 5MB

Bagaimana untuk memantau atau memeriksa penggunaa data anda? Selain daripada menyemak bil bulanan, melihat tetapan dalam Setting (sila ke Wireless & Networks – Usage) bagi sesetengah model telefon atau anda boleh memuat turun beberapa aplikasi seperti My Data Manager, DataMan, Data Usage serta 3G Watchdog.

Selepas itu, anda boleh memperoleh sedikit idea bagaimana data pelan yang bersesuaian. Dalam satu kajian rambang, purata penggunaan data bulanan bagi seorang pelanggan dengan data ‘caps’ 1GB hanya 580MB. Adakah anda salah seorang darinya? Jika ya, anda boleh pergi ke syarikat telekomunikasi dan menukar pelan.

Kata Encik Kenneth Chiew dalam ruangan komen, “Jangan lupa pulak apps dan games yg free tu, banyak iklan yg keluar masa guna apps atau games tu akan “makan” data anda juga”.

Isu Halal Haram: Istilah Makanan Yang Berkaitan Dengan Babi..

Saya ni kalau ada kelapangan rajin gak le menjengah laman blog sana-sini. Tambah ilmu, tambah pengetahuan apa yang patut. Nak pulak lepas letih pulun sakan dua tiga minggu lepas. Sesekali curi jab le masa untuk layan blog-blog yang menarik sebelum memulakan semula kerja-kerja yang ada.

Hah… Tadi masa membuka laman blog sana sini pasal makanan tersinggah di laman Taipingmali. Saya ternampak satu artikel yang dikongsikan beliau yang menarik perhatian saya untuk berkongsi di sini. Berkaitan Halal dan Haram dalam makanan.

Mmmm…. Bab Halal Haram ni kita sebagai orang Islam memang tak boleh tolak angsur punya kan. Buat le macam mana pun bab-bab yang nak jadi darah daging ni Insyaallah semua orang cukuppp jaga. Semua aspek kena ambik kira tak kira le dari segi bahan, cara pembuatan dan semua lah. Macam kami di 2 Puteri ni pun memang bab-bab nih tak der toleransi langsung. Nak cari rezeki Halal untuk anak-anak dan keluarga so semua aspek Halal Haram kena ambil berat le. Bab-bab kebersihan pun termasuk dalam Halal dan Haram gak pada saya. Yer la, takkan rezeki tu jadi Halal kalau tempat kita proses barang kotor dan berbahaya yer tak? Kalau jaga semua tu harus apa yang dihasilkan akan jadi Halal Insyaallah. Kalau kotor dan tak elok camner la rezeki yang datang nak Halal gak. Tapi itu pandangan saya le. Tapi tak salah kan kalau ianya bawa kebaikan pada semua :).

Eh dah terlebih panjang lak membebel. Pantang dapat peluang heheh. Moh le kita baca apa yang tertulis dalam Isu Halal Haram: Istilah Makanan Yang Berkaitan Dengan Babi tu…..

Mungkin banyak umat Islam tidak tahu bahwa label label yang bertulis ‘This product contain substance from porcine‘. Sebenarnya bermaksud ‘Produk ini mengandungi bahan daripada babi‘. Selain itu, antara label yang kerap digunakan adalah ‘The source of gelatin capsule is porcine‘ yang bermaksud ‘Kapsul dari gelatin babi‘.

Berikut antara istilah sains yang digunakan dalam produk yang mengandungi unsur babi:

1. Pork : Istilah yang digunakan untuk daging babi di dalam masakan.

2. Swine : Istilah yang digunakan untuk keseluruhan kumpulan spesis babi.

3. Hog : Istilah untuk babi dewasa, berat melebihi 50 kg.

4. Boar : Babi liar.

5. Lard : Lemak babi yang digunakan bagi membuat minyak masak dan sabun.

6. Bacon : Daging haiwan yang disalai, termasuk babi.

7. Ham : Daging pada bahagian paha babi.

8. Sow : Istilah untuk babi betina dewasa (jarang digunakan).

9. Sow Milk : Susu babi.

10.Pig : Istilah umum untuk seekor babi atau sebenarnya bermaksud babi muda, berat kurang daripada 50 kg.

11.Porcine : Istilah yang digunakan untuk sesuatu yang berkaitan atau berasal daripada babi. Porcine sering digunakan di dalam bidang perubatan untuk menyatakan sumber yang berasal daripada babi.

Isk… Pening nak ingat ni. Satu je benda asasnya tapi banyak lak istilah yang keluor yang buatkan kita confius. Tapi ada baiknya coba-coba le hafal demi menjaga pemakanan kita agar terhindar dari sesuatu yang haram. Seperti katanya… Meh kita sebarkan kepada semua saudara-saudara kita agar lebih berhati-hati.. Moga Allah S.W.T akan membalas jasa baik anda dan semoga Allah memelihara kita di dunia dan di akhirat.

Sos Char Kueyteow 2 Puteri kini berwajah baru

Pengumuman.. Pengumuman…

Setelah 2 tahun (since 2011) Sos Char Kueyteow 2 Puteri dengan corak packaging lama…

Wajah Sos Char Kueyteow 2 Puteri lama

Kini kami memberi kelainan dengan corak packaging baru. Lebih muda, lebih berkenyakinan dan lebih menarik gitew heheh. Segalanya bermula dari 30 Mei 2013.

Syukur Alhamdulillah. Moga-moga dengan perubahan ini akan lebih menarik perhatian pengguna semua.

Jadi jangan lupa untuk mendapatkan Sos Char Kueyteow 2 Puteri yang berwajah baru ini dipasaran 🙂

Marilah Mari.. Pergi Mengundi, Jangan Lupa Kewajipan Pada Negara

Pru 13 yang dah ditunggu sejak sekian lama dah tiba. Dah mengundi?? Pilihlah wakil yang kita yakini dapat mentadbir dan membangunkan tempat kita dengan sebaiknya supaya sama maju dengan kawasan-kawasan lain hendaknya.

DUN dan Parlimen masing-masing bawa janji masing-masing untuk bangunkan kawasan yang jadi rebutan. Tempoh berkempen tempoh hari banyak juga janji-janji yang ditabur. Menziarah sana sini untuk tunjuk yang hajat nak berbakti pada penduduk setempat. Doa kami agar ianya tak berakhir masa tempoh berkempen cuma. Harap-harap ianya berpanjangan setiap masa yang ada. Janji perlu ditunaikan agar tidak dikatakan munafik nanti. Jangan le setakat ada acara besar-besar je boleh nampak muka.

Malam ni marilah kita tunggu dan dengar siapa yang menang. Harap-harap calon pilihan kita dinobatkan sebagai pemenang. Tak kisah le siapa yang dipilih yer tak. Udah kita pilih harus kita nak si dia tu yang menang.

Ok jom kira detik untuk lihat sapa yang akan tadbir kewasan kita. Macam saya cakap tadi moga-moga yang kita pilih akan jadi pentadbir kat kawasan kita. Tapi tak kira le sapa pun yang menang malam nanti (lepas pengundian dan pengiraan berakhir) saya harap sangatlah tunaikan janji-janji yang diberikan. Yang tak dapat tempat kat kawasan yang dicalonkan pun jangan lah merajuk. Adalah lebih afdhal kalau turut sama dengan wakil yang terpilih bangunkan kawasan-kawasan yang kita berhajat nak tadbir. Itu yang lebih baik….

Tahniah buat Yang Berhormat yang terpilih mentadbir kawasan masing-masing dan moga Janji Ditepati. Tahniah sekali lagi… 🙂

Selamat Menyambut Hari Keputeraan Sultan Perak Yang ke85 tahun buat Duli Yang Maha Mulia Sultan..

Tanggal 19 April merupakan Hari Keputeraan Sultan Perak, Sultan Azlan Muhibuddin Shah ibni Almarhum Sultan Yussuf Izzuddin Ghafarullahu-lah Shah, sultan kesayangan kami. Tahun ni hari keputeraan baginda yang ke85. Baginda diputerakan pada tahun 1928 di Batu Gajah, Perak. Amboiii bangga birthday saya selang sehari je dengan Baginda Sultan heheh. Opss heheh.

DYMM Sultan Azlan Shah (standing second from right) and his mother, Toh Puan Dewangsa Khadijah binti Ahmad (sitting leftmost). (Photo: http://www.malaysianmonarchy.org.my)

Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Sultan Azlan Muhibbuddin Shah Ibni Al-Marhum Sultan Yussuf Izzuddin Shah merupakan Yang di-Pertuan Agong Malaysia yang kesembilan. Baginda merupakan Sultan dari negeri Perak Darul Ridzuan ni sejak 3 Febuari 1984. DYMM Sultan Azlan Muhibbuddin Shah menjadi Yang di-Pertuan Agong Malaysia dari 26 April 1989 – 25 April 1994.

Kerjaya Baginda Sultan

DYMM Sultan Azlan Shah at 37 years of age on his appointment as High Court judge in 1965 – the youngest ever appointed to such a position in the Commonwealth. (Photo: http://www.malaysianmonarchy.org.my)

Kalau nak tahun Baginda pernah menjadi Hakim Mahkamah Tinggi pada tahun 1965 ketika berusia 37 tahun. Omak aiiii mudo lai hah…. Rekod tu sebab dalam sejarah kehakiman Komanwel, Baginda le yang pertama-tama yang berusia bawah 40an jadi Hakim Mahkamah Tinggi ni. Mano tak banggo hah. Tahun 1973 Baginda dilantik pula sebagai Hakim Mahkamah Persekutuan diikuti 6 tahun kemudian iaitu pada 1979 Ketua Hakim Mahkamah Tinggi Malaya. Last sekali pada 12 November 1982 Baginda dilantik menjadi Ketua Hakim Negara yang ke5 menggantikan Tun Mohamad Suffian Hashim yang bersara. Baginda menerima watikah perlantikan daripada Timbalan Yang di-Pertuan Agong, Tunku Jaafar Ibni Almarhum Tuanku Abdul Rahman di Istana Tetamu, Kuala Lumpur. Turut hadir ialah Perdana Menteri Malaysia ketika itu, Datuk Seri Dr. Mahathir Mohamad (sekarang dah jadi Tun). Jawatan ini merupakan puncak karier kehakiman. Selepas berkhidmat selama 2 tahun, Baginda terpaksa melepaskan jawatan Ketua Hakin Negara pada 3 Februari 1984 setelah dilantik menjadi Sultan Perak berikutan kemangkatan Sultan ldris Shah.

3 Februari 1984 Baginda dimahsyurkan sebagai Sultan Perak ke34 dan 9 Disember 1985 ditabal sebagai Sultan Perak secara rasmi sebagai Sultan Perak ke34 di Istana Iskandariah, Bukit Chandan, Kuala Kangsar, Perak, Malaysia. Tuanku Bainun binti Mohamad Ali turut ditabalkan sebagai Raja Permaisuri Perak. Sebenarnya 1 Julai 1983 Dewan Negara Perak memahkotakan baginda sebagai Raja Muda Perak oleh ayahanda saudara baginda, Sultan Idris Almutawakkil Alallahi Shah II berikutan kemangkatan Raja Muda Musa II ibni Almarhum Sultan Abdul Aziz. Ketika itu baginda masih lagi memegang jawatan sebagai Ketua Hakim Negara Malaysia. Enam bulan kemudian, Sultan Idris pula mangkat lalu Raja Azlan Shah dimasyhurkan sebagai Sultan Perak yang ke-34.

The appointment letter (watikah) of DYMM Sultan Azlan Muhibuddin Shah. (Source: Buku Pertabalan DYMM Sultan Azlan Muhibbuddin Shah)
Family photos after the installation of DYMM Sultan Azlan Shah as Sultan Perak in 1984. (Photo: http://www.malaysianmonarchy.org.my)

Sebenarnya, kalau nak ikut kerjaya Baginda bermula sebagai Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak. Kemudian, Baginda menyertai Perkhidmatan Undang-undang dan Kehakiman Persekutuan Tanah Melayu sebagai Majistret Kelas Pertama dan Presiden Mahkamah Sesyen pula. Dari situ Baginda menyandang Peguam Persekutuan dan Timbalan Pendakwa. Baginda pernah dilantik sebagai Penasihat Undang-Undang Negeri Pahang, Penasihat Undang-Undang Negeri Johor, Pendaftar Mahkamah Tinggi Persekutuan Tanah Melayu dan kerjaya selepas itu adalah sebagai Ketua Pendaftar Mahkamah Persekutuan Malaysia sebelum dilantik sebagai Hakim Mahkamah Tinggi. Hebat kan….

Pendidikan Yang Baginda Terima

DYMM Sultan Azlan Shah before leaving for England in 1950. (Photo: Arkib Negara Malaysia)

Nak jadi orang hebat kena sekolah di tempat yang hebat. Tak gitu… Persekolahan Baginda bermula di Government English School, Batu Gajah. Sekarang dah tukar nama sekolah ni jadi SMK Sultan Yussuf, Batu Gajah. Lepas tu Baginda masuk belajar di Kolej Melayu Kuala Kangsar (MCKK) pula. Baginda kemudiannya melanjutkan pelajaran dibidang undang-undang di University of Nottingham, United Kingdom dan mendapat Ijazah Sarjana Muda Undang-undang pada tahun 1953. Tanggal 23 November 1954 Baginda sah menjadi ahli di dalam The English Bar oleh The Honorable Society of Lincoln’s lnn. Begitu le catatan pendidikan Baginda Sultan.

Graduating in law at the University of Nottingham in 1953. As a young prince, DYMM Tuanku had already set his sights on the distant future, already aware of the importance of education to the success of his future. (Photo: http://www.malaysianmonarchy.org.my)

Aktiviti Sukan Yang Baginda Minati

With Abdul Hamid Aroop (father of Tun Ahmad Sarji) at the Ipoh Padang on 5 November, 1949. (Photo: Arkib Negara Malaysia)

Tapi tu le jangan kata Baginda Sultan ni jenis menghadap buku je tau. Baginda ni serba serbi hebat. Agaknya tu le kunci nak jadi orang pandai ni. Kena hebat akademik dan korikulum juga kot. Telahan saya le sebab kalau tengok rekod Baginda, Sultan Azlan aktif dalam sukan hoki sejak zaman persekolahan di Batu Gajah dan Kuala Kangsar. Baginda bermain sebagai Pasukan Melayu Perak dari tahun 1946-1950 sebelum berangkat ke England. Agaknya badan sihat otak pun jalan la yer… Kena ajar anak nih moga-moga jadi hebat seperti Baginda satu hari nanti, Aaamiin… Baginda juga kini dilantik sebagai Presiden Persekutuan Hoki Malaysia dan Presiden Hoki Asia. Dek minat dengan hoki, Baginda turut dilantik sebagai Naib Presiden Persekutuan Hoki Antarabangsa.

Photo taken in October 1949 in Ipoh. Tuanku Sultan Azlan (4th from the right). His father Almarhum Sultan Yusuf Izzuddin is seen standing second from right. (Photo: Arkib Negara Malaysia)

Selain daripada minat yang mendalam dalam sukan hoki, Baginda turut berminat dalam sukan golf. Amat berminat sebenarnya heheh. Antara sumbangan Baginda untuk sukan hoki ni adalah mengusahakan pembinaan Stadium Hoki Sultan Azlan Shah di lpoh pada 1983. Baginda hadir setiap kejohanan Piala Sultan Azlan Shah iaitu kejohanan tahunan lima penjuru peringkat antarabangsa.

Pencapaian Baginda

Photo of DYMM Sultan Azlan Shah (aged 21) published in the Sunday Times on January 1, 1950 with the caption, “Ruler’s son to be law student.” (Photo: http://www.malaysianmonarchy.org.my)

Baginda juga adalah Penaung Diraja bagi Persatuan Undang-undang Malaysia di Great Britain dan Eire, The British Graduates Association of Malaysia, Akademi Perubatan Malaysia, The Rotary Clubs, The Lions Clubs, Kelab Golf Diraja Perak, Kelab Polo lskandar, Kelab Golf Kuala Kangsar, Persatuan Alam Sekitar Malaysia serta Persatuan Hoki Veteran Perak. Banyak tu… Selain tu banyak juga Anugerah dan sumbangan yang Baginda dapat. Banyak tak terkira tapi yang saya dapat catatkan kat sini cuma antaranya Dianugerah Ijazah Kehormat Kedoktoran Undang-Undang oleh University of Nottingham pada 11 Julai1986, Dianugerah ‘Kerusi Kehormat’ oleh Lincoln’s lnn, London pada 1988, Anugerah sebagai Ahli Kehormat The Royal College of Physician of lreland pada 2 Oktober 1991 dan Anugerah sebagai Ahli Kehormat The Royal College of Surgeons of Edinburgh dan The Royal College of Surgeons of England pada 1999.

DYMM Sultan Azlan Muhibuddin Shah is also the Colonel-in-Chief for the Royal Engineers Regiment of the Malaysian Army. (Source: YM Raja Mimi Razman)

Darjah Kebesaran yang diterima Baginda pun banyak. Antaranya ialah Darjah Kerabat Johor Yang Amat Dihormati (Johor), Darjah Kerabat Selangor Yang Amat Dihormati (Selangor), Darjah Kerabat Mahkota Brunei (D.K.M.B), Orden Al-Merito De Chile (Republik Chile), Bintang ADI PURNA (Republik Indonesia), Hon. Knight Grand Cross (Civil Division) of The Order of The Bath (United Kingdom), Grand Cordon of The Supreme Order of The Chrysanthemum (Jepun) dan Civil Order 1st Class (Oman)

Keluarga Baginda

Sultan Azlan berkahwin dengan Tuanku Bainun Mohd Ali yang merupakan anak kelahiran Pulau Pinang. Persekolahan Baginda bermula di St. Georga’s School, Pulau Pinang. Baginda dipilih untuk melanjutkan pelajaran ke Teacher’s Training Collage, Krikby, England pada tahun 1952-1954. Setahun selepas kembali dari England, Baginda berkahwin dengan Sultan Azlan Shah ketika Baginda Sultan ketika itu merupakan Majestrate di Kuala Lumpur manakala waktu itu Tunku Bainun mengajar di sekolah asal Baginda. Baginda ditabal sebagai Permaisuri Perak pada 19 Febuari 1988.

The bersanding ceremony in Penang, 9th December 1955. (Photo: Arkib Negara Malaysia)

Baginda berdua memperoleh 2 putera dan 3 puteri yang sama hebat seperti Baginda iaitu:

  1. Raja Nazrin Shah ibni Sultan Azlan Muhibbuddin Shah dilahirkan pada 27 November 1956. Raja Nazrin Shah ditabal sebagai Raja Muda Perak. Memiliki Ijazah Doktor Falsafah (Ph.D) dalam bidang Sains Politik dan Ekonomi daripada Oxford University dan Ijazah Sarjana Political Economy and Government daripada Universiti Harvard, Amerika Syarikat.
  2. Raja Azureen binti Sultan Azlan Muhibbuddin Shah dilahirkan pada 9 Disember 1957. Raja Azureen memiliki Ijazah Sarjana Muda Pentadbiran Perniagaan dari University U.S.A dan Ijazah Sarjana Pentadbiran Perniagaan daripada London Business School, University of London, England.Raja Azureen berkahwin dengan Dato’ Seri Mohd Salleh Dato’ lsmail.
  3. Raja Ashman Shah ibni Sultan Azlan Muhibbuddin Shah dilahirkan pada 28 Disember 1958 dan ditabal sebagai Raja Kecil Tengah Perak Darul Ridzuan pada 11 Mei 1987. Raja Ashman Shah memegang Ijazah Sarjana Muda Ekonomi daripada University of Nottingham, England dan Ijazah Sarjana Undang-undang daripadaa Cambridge University; Barrister-at-Law daripada Lincoln’s lnn, London serta Diploma Undang-undang Perniagaan, University of London, England. Raja Ashman Shah mangkat secara mengejut pada hari Jumaat, 30 Mac 2012 akibat asma.
  4. Raja Eleena binti Sultan Azlan Muhibbuddin Shah dilahirkan pada 3 April 1960, memegang Ijazah Sarjana Muda Undang-undang daripada University of London dan Barrister-at-Law daripada Lincoln’s lnn, London. Kini, Raja Eleena menguruskan firma guamannya sendiri di Kuala Lumpur serta dilantik sebagai salah seorang Ahli Lembaga Pengarah Syarikat Gamuda Berhad, salah satu syarikat gergasi Malaysia.
  5. Raja Yong Sofia binti Sultan Azlan Muhibbuddin Shah telah dilahirkan pada 24 Jun 1961. Raja Yong Sofia memperolehi Ijazah Sarjana Pentadbiran daripada London’s lnternational University, England. Kini berkhidmat di Bank Bumiputra-Commerce Bhd. Raja Yong Sofia berkahwin dengan Tunku Kamel Rijaludin pada 5 Disember1987.

Tanda Kasih Rakyat

Antara tanda kasih rakyat kepada Baginda Sultan, sempena Ekspo Pelancongan Domestik Perak 1992 spesis bunga orkid terbaik dinamakan ‘Doritinopsis Sultan Azlan Shah’ dan sebagai penghormatan kepada Baginda selaku penaung Persatuan Alam Sekitar Malaysia, spesis serangga baru yang ditemui ketika Ekspedisi Saintifik Belum (1993-1994) dinamakan ‘Azlania Costatipennis (Jacoby), Azlania apicalis n.sp dan Azlania borneensis n.sp.

Berikutlah serba sedikit biodata Baginda Sultan yang sambut hari keputeraan baginda yang ke85 pada tahun ini.

“Moga Allah panjangkan umur Baginda Sultan bersama permaisuri serta putera dan puteri Baginda. Dan moga kebaikan buat Baginda sekeluarga. Juga semoga Negeri Perak tercinta ini bertambah makmur dibawah naungan Baginda Sultan yang menjaga kebajikan rakyat jelata hendaknya. Aaamiin… Insyaallah… “

Terokai Alam Semulajadi di Perak. Keindahan yang dicari ada di sini

Di Negeri Perak ni banyak tempat-tempat menarik yang boleh dilawati. Almaklumlah negeri kedua terbesar di Semenanjungkan. Pulak tu ada 10 daerah jadi memang banyak ler tempat-tempat menariknya. Negeri Perak mempunyai kawasan semulajadi yang menarik yang menjadi daya tarikan pelancong ke negeri ini. Misalnya Hutan Belum di Hulu Perak, dan Pulau Pangkor.

Kali ni 2 Puteri nak cerita tentang Destinasi Terkenal yang Semulajadi di Perak. Membawa kita dekat pada alam kurniaan Allah SWT. Next chapter baru nak cerita tentang Tempat Menarik Ikut Kawasan-kawasan yang ada di Perak ni. Kalau semua masuk sini sarat lak jadinya 🙂

Destinasi Terkenal

Pulau Pangkor, Perak
  • Pulau Pangkor 
Air Terjun Lata Kinjang, Tapah
  • Air terjun Lata Kinjang – merupakan air terjun yang ketinggiannya mencecah 850 meter, terletak kira-kira 18 kilometer dari Tapah.  Selain bermandi-manda, ada juga pengunjung yang datang ke sini mengambil kesempatan untuk berkelah, mengadakan aktiviti riadah dan lasak. Terdapat perkampungan orang asli berhampiran dengan kawasan rekreasi ini. Kita boleh melihat tradisi kehidupan mereka. Saling menghormati dan mempercayai satu sama lain boleh dicontohi oleh masyarakat luar.
Air Terjun Ulu Chepor, Chemor, Perak
  •  Air terjun Ulu Chepor – terletak di Chemor, iaitu kira-kira 10 km dari bandar Ipoh.
  • Air Terjun Tanjung Kala
  • Pantai Teluk Batik
  • Sungai Perak – dengan jarak sepanjang 400 km mengalir dari Hulu Perak hingga ke Beting Beras Basah di Bagan Datoh ke Selat Melaka. Sungai Perak merupakan sungai ke2 terpanjang di Semenanjung Malaysia selepas Sungai Pahang.

Gunung dan gua

  • Bukit Damar – tingginya 901 meter.
  • Bukit Gadang – tingginya 770 meter.
  • Bukit Kabut – tingginya 1,317 meter
  • Bukit Ulu Laho – tingginya 1,202 meter.
Gunung Chamah, Sempadan Perak/Kelantan
  • Gunung Besar – terdapat di Lasah/Sungai Siput, Perak. Tingginya 1,749 meter (5,737 kaki). Di Malaysia ni terdapat 3 Gunung Besar. Dua lagi ialah Gunung Besar di Johor dengan ketinggian 1035 meter (3,398 kaki) dan Gunung Besar Hantu terdapat di Jelebu, Negeri Sembilan mempunyai ketinggian setinggi 1,461 meter (4,794 kaki).
  • Gunung Biong -Terletak berhampiran dengan Kampung Baharu Sauk, Batu Kurau, Perak Darul Ridzwan dan mempunyai ketinggian setinggi 1,218 meter (3,997 kaki). Gunung Biong mempunyai hutan Dipterokarp Bukit, hutan Dipterokarp Atas, dan hutan Montane. Terdapat banyak flora di gunung ini yang mempunyai nilai perubatan.
  • Gunung Bubu – ketinggiannya 1,657 meter. Ia terletak di Kuala Kangsar, Perak
  • Gua Kandu – terletak di Gopeng, Lembah Kinta, Perak
  • Gunung Chabang – mempunyai ketinggian setinggi 1,711 meter (5,612 kaki).
  • Gunung Chingkai – terletak berhampiran dengan Kampung Jalong/Sungai Siput, Perak mempunyai ketinggian setinggi 1,397 meter (4,583 kaki).
Gunung Gayong, Perak
  • Gunung Gayong – mempunyai ketinggian setinggi 2,173 meter (7,129 kaki)
  • Gunung Inas Ia merupakan sebuah gunung yang terdapat di negeri Kedah, Malaysia yang sampai ke negeri Perak. Gunung Inas mempunyai ketinggian setinggi 1,801 meter.
  • Gunung Lang – terletak hanya lima kilometer dari bandar Ipoh adalah salah satu gunung batu kapur yang banyak terdapat di negeri Perak, khususnya di Lembah Kinta. Taman ini dilengkapi dengan tiga buah tasik buatan dari bekas lombong bijih timah. Tasik yang tenang membiru dipenuhi dengan pelbagai ikan air tawar khususnya kelah, lampam, kap, dan tilapia.

Taman Rekreasi Gunung Lang turut menyediakan taman permainan kanak-kanak yang lengkap dan tapak perkhemahan. Tapak perkhemahan khas ini boleh memuatkan sehingga 600 pengunjung pada suatu tempoh masa bagi menjalankan pelbagai aktiviti termasuk kem motivasi, hari keluarga dan perkhemahan keluarga.

Gunung Korbu, Perak
  • Gunung Korbu – mempunyai ketinggian setinggi 2,183 meter dan merupakan puncak tertinggi Banjaran Titiwangsa. Jarak dari Tanjung Rambutan ke Gunung Korbu ialah 16 km. Apabila tiba di puncak Gunung Korbu, pendaki boleh juga terus ke Gunung Gayong dan seterusnya ke Gunung Yong Belar kemudian turun di Cameron Highland, Pahang.

Bagi yang berminat untuk mendaki adalah digalakkan oleh setiap kumpulan pendaki yang ingin memasuki rentis di sekitar Banjaran Titiwangsa ini untuk mendapatkan khidmat jurupandu arah yang berlesen/berdaftar terutamanya dengan Kementerian Pelancongan Malaysia. Meskipun rentis-rentis ini tersedia ada buat sekian lamanya, namun terdapat banyak simpang-simpang yang dapat mengelirukan pendaki dan mampu membuatkan seseorang itu hilang pedoman. Kini terdapat banyak operator yang menyediakan khidmat jurupandu arah.

Daripada puncak ini kelihatan jelas pemandangan bandaraya Ipoh, Lembah Kinta, Bukit Keledang, Selat Melaka, pemancar di Bukit Larut, Taiping, Pulau Pinang, Gunung Gayong, Gunung Yong Belar dan Gunung Brinchang di Cameron Highland. Gunung Yong Yap juga jelas kelihatan.

Gunung Yong Belar, Perak
  • Gunung Larut – mempunyai ketinggian setinggi 1,448 meter.
  • Gunung Ulu Jernih terletak berhampiran dengan Kampung Lubok Buaya/Kampung Masjid, Perak mempunyai ketinggian setinggi 1,577 meter (5,172 kaki).
  •  Gunung Ulu Soh – mempunyai ketinggian setinggi 1,324 meter.
  • Gua Tempurung – sebuah gua batu kapur yang terletak di Gopeng, Perak merupakan salah satu gua batu kapur terbesar di Semenanjung Malaysia. Namanya diambil sempena bentuknya seperti tempurung kelapa. Panjang gua ini mencapai 1.9 km dan dipercayai telah wujud sejak 8000 SM lagi. Gua Tempurung terdiri daripada lima kubah besar yang silingnya menyerupai tempurung kelapa, dengan setiap kubah mempunyai bentuk stalagmit dan stalaktit yang berbeza. Selain itu, setiap kubah berbeza dari segi suhu, aras air, dan kandungan batu kapur dan marmar. Ia menjadi tumpuan para pelancong untuk aktiviti berkayak atau berakit merentasi jeram.
Hutan Lipur Ulu Kinta, Perak
  • Hutan Lipur Ulu Kinta – terletak di Ulu Kinta, Tanjung Rambutan, Perak. Ulu Kinta merupakan bahagian ulu Sungai Kinta, merupakan sungai yang sangat penting dalam aktiviti perlombongan dari tahun 1850 hingga 1970. Istimewanya hutan lipur ini ialah ia merupakan pintu masuk untuk mendaki Gunung Korbu. Puncak Gunung Korbu adalah setinggi 3183 m, puncak kedua tertinggi di Semenanjung Malaysia, selepas Gunung Tahan.
Hutan Simpan Belum, Perak
  • Hutan Simpan Belum
Bunga Rafelsia ni juga boleh didapati di Hutan Simpan Belum, Perak
Sumber: Asamgaram2puteri.blogspot.com

Bicara Santai: Masalah pembantu rumah/orang gaji… Apa cara penyelesaiannya

Bicara santai seketika…..

Beberapa hari lepas kita digemparkan dengan berita amah yang dera baby kat Kuantan, Pahang. Rasanya ramai yang dah tengok kat Youtube atau Facebook. Yang macam saya tengok kat TV je masa Berita. Tak sanggup nak tengok lebih-lebih jadi tak der upaya nak gi cari kat sumber-sumber lain dah. Jadi tak le saya tahu lama mana durasinya baby tu terseksa camtu. Saya juga tak sanggup nak share kat sini. Rasa sayu, marah, sedih dan pedih tangkai hati bila tengok tu.

Simpati yang tak terhingga buat keluarga si baby berkenaan terutama buat si ibu dan ayahnya. Dengar cita kat berita terakhir katanya baby tu masuk ICU sebab tak sedarkan diri… Camner dah agaknya. Kami di 2 Puteri doakan agar dia beransur sihat le hendaknya Aaamiin.

Itu adalah berita yang disebarkan, banyak lagi kes-kes yang terpencil yang kita tak tahu berlaku sebenarnya. Nauzubillah tapi itulah kenyataannya.

Sebenarnya dalam kes ini adalah terdorong atas faktor mencari rezeki untuk keluarga. Dengan keadaan sekarang yang menuntut perbelanjaan lebih dalam setiap segi memang itu faktor utama. Mungkin itu puncanya…. Telahan saya.
Celik je mata duit… Jalani kehidupan, duit. Nak tidur pun duit…. Mungkin ada yang tak setuju dengan saya sebab dah macam mata duitan je kan. Tapi kalau dipikirkan betul tak???? Celik mata, lepas mengeliat atau bersenam sikit pasti kita tuju ke tandas untuk tunai segala hajat…. Petik suis lampu sebab bangun awal dalam kul 6 pagi. Gelap lagi… ‘Tup’ kiraan duit juga dah berjalan untuk supply elektrik ke lampu. Nak mandi pun duit… Jadi memang kita tak lepas dengan duit. Nak pulak makan, belanja dapur dan lelain… Pun perlukan peruntukan duit yang banyak juga kan??? Kalau dulu RM50 cukup untuk belanja dapur seminggu. Tapi sekarang rasanya sekali ke kedai RM50 pun tak cukup.

Agak-agak lama mana yer duit gaji ada kat kita ada full sebelum segala pembayaran dibuat????

Atas faktor itu, si ibu terpaksa turut keluar bekerja mencari rezeki demi membantu suami. Kalau nak harap suami je memang kesian jugakan. Berapa sangat gaji suami. Dari situ anak-anak terpaksa ditinggalkan sementara bersama orang lain. Mungkin pada ibu jika dia sanggup menjaga si cucu. Mungkin pengasuh jika ada atau jika nak selesa banyak pakai orang gaji yang tinggal bersama kita. Sambil-sambil dia menjaga anak dapat juga dia bantu kemas rumah atau lipat kain ;). Itu le harapannya sebab balik dari pejabat dah terasa keletihan sikit, mana pulak nak tumpu pada anak-anak selepas ditinggalkan separuh hari. Baki masa dengan anak cuma lebih kurang 4 jam je untuk bermesra. Lepas tu dah nak tidur untuk jalani aktiviti lain keesokan harinya. Anak-anak pulak ada yang nak kena bangun awal untuk ke sekolah jika ada yang bersekolah. Kalau tak ada orang gaji, dah nak kena masak, kemas rumah, lipat kain baju dan pelbagai lagi tanggungjawab yang nampak remeh tapi tetap kena beri tumpuan. Kalau dapat suami yang boleh bertolak ansur terasa ringan le sikit beban dibahu, tapi kalau tidak??? Macam mana??

Kesiankan….. Sudah lah si isteri bantu dia cari rezeki tak nak pulak dibalasnya jasa isteri tu dengan bantu buat kerja-kerja rumah tu. Bersyukur pada yang dapat suami yang bertolak ansur dengan kita dengan turut lakukan kerja-kerja rumah macam sapu sampah dan mengemas rumah kalau tak memasak sama pun…. Kalau tak ada… Cik suami tolonglah isteri kalian, hidup suami isteri ni kena sama-sama susah, sama-sama senang. Bukan takat duit ringgit tapi segala aspek kehidupan :).

Orang gaji sekarang, nak diharapkan dari kalangan masyarakat setempat atau senegara rasanya dah payah kot. Mana le ada anak-anak gadis memuda nak jadi orang gaji dah kan. Masing-masing punya cita-cita nak bergaji besar, berEPF, berSocso dan berelaun kalau tak pun berkenaikan pangkat. Jangan kata diarang, kita pun sure nak macam tu gak kan. Kalau ada pun biasa le, ada yang rajin nak bercuti balik kampung bagai…. Jab-jab mak sakit (Wallahualam), jab-jab tak sihat. Tu camna pulak dengan anak kita yang perlu jagaan kan??? Itu la masalahnya.

Import orang gaji dari over the sea…. Dari Indonesia, Myammar dan lelain negara. Itu je yang terpikir untuk selesaikan masalah yang timbul. Tapi disebabkan lain budaya, lain cara dan lain bangsanya mungkin itu satu faktor yang mendorong timbulnya masalah. Jika dulu mungkin ada yang ikhlas untuk mencari rezeki membantu keluarga diarang kat negara asal. Tapi sekarang diarang pun punya keinginan yang lebih untuk pelbagai lagi keinginan selain daripada mencari rezeki. Kita pernah dengar yang ada yang datang ke sini katanya nak cari rezeki, jadi pembantu rumah kita tapi last-last lari dengan orang lain atau mencuri kalau tak pun merompak. Ada gak yang tahan jerat pada kaum-kaum lelaki rakyat negara kita untuk dapat taraf kerakyatan. Semuanya kerana desakan hidup diarang yang tinggi dalam pelbagai aspek. Ada le jugak yang ikhlas nak cari rezeki, Alhamdulillah tapi banyak gak yang dah mula menyimpang dari matlamat asal. Masalah ini tak boleh kita abaikan sebab yang teraniaya adalah dikalangan kita, anak-anak kita, keluarga kita, kaum kita, bangsa kita dan masyarakat kita…

Ramai yang bagi pendapat untuk pihak berwajib sediakan rawatan psychology sebelum diarang dibawa masuk selain daripada latihan-latihan lain. Mungkin ada baiknya… Tapi bagi saya adalah lebih baik pihak kerajaan sediakan tempat untuk tempatkan anak-anak kita sewaktu ibu bapa keluar bekerja. Tak payah nak suruh-suruh pihak majikan sediakan tempat. Rasanya dah berapa tahun dicadangkan tapi tak der pun yang sambut sebab majikan dah pikir kos tempat, kot tenaga penjaga dan lelain. Baik kerajaan je buat sendiri. Dari import rakyat luar yang kekadang leh bawa mudarat kat kita lagi baik gajikan anak-anak muda kita sendiri. Kalau bawah kerajaan Insyaallah ramai yang mahunya. Alah… Ambik contoh dengan adanya Tadika Kemas tu. Ha.. Dah siap building, dah siap cikgu. Tapi kalau biasa Kemas takat pukul 12 tengah hari, tapi yang ni lanjutkan la sampai kul 5 atau 6 petang. Tambah le sikit lagi gaji diarang tak salahkan… Tawarkan kat cikgu-cikgu tadika Insyaallah ramai yang nak rasanya. Diarang pun boleh bawa anak memasing untuk dijaga disitu. Rasanya tak der masalah kot kerja lebih masa. Kalau kilang atau kedai-kedai pun boleh buat bagi pekerjanya kerja lebih masa dengan bayaran yang ciput berserta sedikit elaun… Inikan pula badan kerajaan kan.

Takat gaji naikkan sikit untuk tambat hati anak-anak muda, diarang dapat gak Socso dan EPF atau kalau ada yang rajin buat overtime untuk jaga anak-anak yang ibu-ibu diarang turut kena overtime. Yang part ni si parent la kena bayar. Takkan awak nak tambah rezeki kerja lebih, kerajaan pun nak tanggung yer tak. So win-win situation la. Tapi jangan lak charge nala punya mahal. Cukup le takat RM20 untuk tolong jaga  lebih masa tu. Kalau boleh bawa ke sekolah rendah pun tak salah rasanya yer tak. Mungkin ada yang cakap susah la apa la.. Tapi rasanya tak susah sebab rata-rata kerja 9-5 kan. So agak-agak tak salah kot kalau cikgu-cikgu ni kerja lebih masa sikit. Alah rasanya tambah lagi 5 jam ok kot. Buat le system bergilir untuk dapat rasa duit overtime sorang sikit yer tak.. Tak pun buat je KAFA kat sekolah tu terus, tak payah bazir duit untuk buat bangunan dan kawasan persekolahan baru. Kongsi beberapa kelas yang dah kosong waktu petang tu dan buat satu bilik guru je untuk cikgu-cikgu KAFA. Kecik je bangunan yang perlu dibuat sebab cikgu-cikgu KAFA berapa kerat le sangat yer tak.

Kalau cikgu-cikgu tak nak pun tak salah kalau ambik cikgu-cikgu yang ajar subject lain selain dari subject yang ajar kat sekolah-sekolah biasa contohnya ajar subject tambahan seperti bahasa atau kelas mempertahankan diri. Alahhh banyak aktiviti yang boleh ajar kat anak-anak kita. Banyak…. Cuma kreative sikit je.
Heheh cadangan ni agak-agak sampai sini je kot hahahha. Yer la yang bersuara ni cuma ibu, suri rumah dan pembantu dibelakang tadbir je. Suara yang kecil ni tak sampai kat Parlimen pun untuk diambilpakai hahahha. Tapi tu la tak salah kalau pikir lebih sikit dari kita import orang luar reramai kat sini tapi yang jadi mangsanya balik adalah kita. Pihak yang berkenaan juga yang selalu suarakan aliran wang keluar adalah tinggi jadi dengan cara ni sekurang-kurangnya aliran tu kurang le sikit yer idak???? Lagi pun kurang le masalah jenayah dan sebagainya. Masalah anak selesai tapi bab kerja-kerja kat rumah yang lain, suami isteri bertolak ansur lah… Buat sama-sama jadi sama-sama suka hati kan…kan…. Kalau nak jaga ibu bapa kat rumah yang uzur itu peranan jururawat atau kalau dah rasa perlu sangat baru ambil orang gaji luar. Jadi kalau bab anak-anak dah settle tak le ramai sangat orang luar ni. kalau dulu jaga anak pun orang luar, jaga ibu bapa uzur pun orang luar kan ramai tu. Kalau buang satu punca kurang sikit le kemasukan orang luar ni kan….

Cadangan saya je la….. 🙂