Sijil MeSTI – Pensijilan Makanan Selamat Tanggungjawab Industri

Ini merupakan sijil penghargaan. Sijil MeSTI yang sebenar masih dalam proses pengaihan oleh pihak KKM

 

7/11/2013 menjadi detik berharga.  Akhirnya usaha 2 Puteri untuk mendapatkan Sijil MeSTI menjadi kenyataan.

Sijil MeSTI – Pensijilan Makanan Selamat Tanggungjawab Industri merupakan satu sijil pengiktirafan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia buat pengusaha yang mengamalkan sistem pembuatan produk yang bersih, selamat dan terbaik.

Dalam proses untuk dapatkan sijil MeSTI ni, semua aspek perlu kena titik beratkan. Kalau terkehel mana-mana satu terus tolak. No sijil-sijil..

Macam saya ceritakan tadi, pihak KKM nilai habis semua bahagian. Dari produk (diambil untuk analisa bahan kimianya), bahan mentah, kilang, cara kendali dan kenderaan pun dinilai bersih atau tidak. Selamat pada produk atau tidak…

Terharu dan berasa lega….

So buat para pengguna dan sahabat 2 Puteri – Sos Char Kueyteow 2 Puteri dan Cili Boh Asli 2 Puteri semua… Dapatkan Produk 2 Puteri di pasaran kerana terbukti kini produk yang kami jalankan ini adalah secara bersih, halal dan terbaik untuk semua!

So gunakan tanpa was-was sebab ianya memang berbaloi dan mengenakkan lagi hidangan anda ūüôā
Untuk coretan pengalaman sewaktu membuat permohonan untuk mendapatkan sijil MeSTI boleh lawat asamgaram2puteri.blogspot.

Sambutan rumah terbuka.. Elak obes / sakit dihari raya

Salam Syawal semua…

Banyak dapat undangan rumah terbuka? Mungkin berbaris rumah yang nak kena pergi tu. Bestnya. Selagi ada rumah terbuka yang perlu kita pergi selagi itu mood raya tak akan hilang.

Tapi jika menghadiri rumah terbuka tu jaga-jaga lah. Jangan terlebih makan dan hati-hati memilih makanan. Maklum lah makanan yang enak-enak memang menarik mata dan nafsu untuk menjamahnya tapi jangan sampai memudaratkan kita pula.

 

Dengan ketupat, rendang, lemang, lontong, nasi tomato, briyani dan kuih-muih pelbagai jenis… Memang susah untuk menolak. Nak pulak kalau dihidangkan dengan air-air manis yang pelbagai perisa. Lagi bertambah sedap rasanya.

Disini 2 Puteri nak kongsi sedikit beberapa panduan untuk kita jaga kesihatan di musim perayaan macam sekarang.

Pertama РKetika berkunjung ke rumah teman dan saudara, minum air kosong kerana ianya zero kalori. Kalau tidak pun minum sikit sahaja air manis. Pastikan dalam kereta dibekalkan sebotol air kosong untuk diminum terlebih dahulu.

Kedua – Jika rumah yang anda ingin kunjungi itu tidak jauh dari tempat anda, lebih baik berjalan kaki sahaja, kerana ianya akan membakar kalori yang kita sudah ambil sebelumnya. Nak tahu tak, dengan semangkuk mee kari yang mengandungi 530 kalori orang perempuan kena berlari selama 72 minit atau 290 minit kalau berjalan perlahan untuk membakarnya ;D

KetigaMelayani tetamu juga adalah satu senaman, kerana ia akan buatkan anda bergerak sentiasa, dan juga mengeratkan silaturrahim antara teman dan saudara.

KeempatHindari perut dari kosong, hal ini kerana jika anda makan, anda akan mengambil makanan dalam kuantiti yang banyak. Jika senantiasa makan, namun ianya dalam kuantiti yang sedikit. Satu lagi petua, sebelum turun ke mana-mana destinasi rumah terbuka minum air banyak-banyak terlebih dahulu. Dengan meminum air kosong, kita akan terasa kenyang dan ini menghadkan pengambilan makanan yang berlebihan nanti.

 

KelimaNiat untuk sekadar merasa. Terlalu banyak makanan yang baru anda nampak, jangan diambil dalam kuantiti yang banyak pula, kerana makanan lain anda belum lagi rasa. Oleh demikian ambil lah sedikit-sedikit sahaja setiap hidangan.

KeenamMenilai kalori hidang. Anda perlulah kurangkan mengambil hidangan yang mempunyai lebih banyak kalori. Agak-agak sahaja andai tidak pandai mengiranya. Nampak yang bersantan, bergoreng atau berminyak hadkan pengambilan. Jika dapat elakkan terus lagi bagus.

Ketujuh – Lebihkan hidangan yang berprotein tinggi, kurangkan hidangan yang berkabohidrat tinggi.

KelapanMakan la secara perlahan-lahan, anda tidak akan ketinggalan untuk ke rumah lain. Jika takut tidak sempat ke rumah sahabat lain, ambil dalam amaun sikit ūüôā

KesembilanKunya chewing-gum ketika dalam perjalanan ke rumah seterusnya untuk merehatkan mulut dari memakan makanan yang lain. Ini salah satu petua yang memang elok kita amalkan.

KesepuluhMenolak tawaran, bukan untuk melebih-lebih atau memilih. Alasan anda semestinya kenyang ataupun nak jaga kesihatan. Tapi jika susah sebab yang mempelawa tu kawan baik kita, pastikan kita ambil makanan dalam amaun yang sedikit. Insyaallah kawan kita pasti tidak kisah sebab yang penting kehadiran kita meraikan majlis dia…

Kesebelas – Gunakan pinggan kecil. Pinggan kecil menampakkan kita ambil makanan macam banyak walaupun sebenarnya tidak. Jadi dari orang kata kita pelahap sebab nampak menimbun makanan tu, pasti kita akan ambil sikit yang secara tak langsung kita akan makan pun dalam jumlah yang kecil :D.

KeduabelasJangan lama di meja makan. Jika ada tempat lain lepas makan pindah lah ke tempat tu. Kalau tidak pun, rajin-rajin lah bersembang. Ini petua yang baik sebab dengan banyak tanya khabar kita akan kurang makan, secara tak langsung kita sihat. Kawan-kawan pun suka sebab kita ambil berat pasal khabar dia kan..

KetigabelasTunggu 15 – 20 minit sebelum mengambil hidangan lain. Bagi perut rehat sikit.

Keempatbelas – Rajin-rajin lakukan senaman disebelah pagi terutama sebelum pergi ke rumah terbuka nanti.

Kelimabelas – Minum air halia bagi membantu penghadaman. Dah makan macam-macam jadi dengan bantuan air halia ni dapat juga keluarkan angin dan bagi perut tu pulih sikit. Caranya…. Hiris atau tumbuk sikit halia, kemudian campurkan dengan air panas serta teh atau madu. Insyaallah.. Nanti kurang le rasa tak selesa perut tu.

Itu le lebih kurang serba sedikit yang 2 Puteri nak kongsikan kat sini. Tapi jangan lupa yer, buat sahabat yang punya penyakit yang pelbagai tu… Jangan lupa makan ubat dan pastikan ambil makanan dalam jumlah yang ala kadar je. Kang bertambah sakit kang naya lak.

Harap-harap dari himpunan petua yang ada nih leh gak bantu kita kawal berat badan. ūüôā

 
Kay… Selamat berjamuan semua ūüėÄ

Ancaman jerebu: Bahaya dalam diam

Fenomena yang melanda Malaysia sekarang ini adalah masalah jerebu yang mendatangkan pelbagai masalah kepada kita rakyat yang menghuni negara yang permai ini.

fenomena pencemaran jerebu semakin menular di seluruh Malaysia yang dikatakan berpunca daripada kebakaran tanah gambut di wilayah Riau, Indonesia. Mengikut pantauan titik panas di laman Badan Meterologi Klimatologi Geofisika milik Indonesia, terdapat 123 titik panas di Sumatera pada 15 Jun 2013.
Faktor angin barat laut dan angin barat daya yang bersilih ganti sebelum kekal untuk monsun barat daya sehingga November menjadi punca jerebu ini ditiup masuk dan menunjukkan bahawa ia merupakan permulaan yang tidak sihat kerana diramalkan kemarau akan berlaku dalam tahun ini.
Ini juga membayangkan bahawa jerebu yang lebih teruk akan melanda menjelang pertengahan monsun barat daya ini.

– See more at: http://fuh.my/bacaan-ipu-jerebu-malaysia-2013/#sthash.wpWegyuS.dpuf

Fenomena ini dikatakan berpunca dari kebakaran tanah gambut di Wilayah Riau, Indonesia. Faktor angin barat laut dan angin barat daya yang bersilih ganti sebelum dijangkakan kekal sebagai monsun barat daya sehingga November ini dikatakan punca jerebu ini ditiup masuk ke negara kita.

Dikatakan ianya permulaan tidak sihat kerana kemarau diramalkan berlaku pada pada tahun ini. Ini juga membayangkan bahawa masalah jerebu ini yang berkemungkinnan lebih teruk akan melanda menjelang pertengahan monsun barat daya.

Menurut wikipedia, Jerebu adalah satu fenomena tradisi atmosfera di mana debu, habuk, asap dan lain-lain zarah mencemar kejelasan langit. Kod panduan Organisasi Meteorologi, Dunia (“World Meteorological Organization”) termasuk pengelasan pengaburan mendatar ke dalam kategori kabus, kabus ais, kabus wap, kabus, jerebu, asap, abu gunung berapi, habuk, pasir dan salji.

Fenomena ini biasanya terjadi jika zarah, debu dan asap berkumpul pada hari yang kering. Zarah-zarah kecil ini berkumpul di paras rendah atmosfera dan akan mengaburi pandangan dan mungkin menyebabkan masalah pernafasan. Jerebu tebal juga dikenali sebagai asbut yang biasanya disebabkan oleh pencemaran industri. Sumber partikel jerebu termasuk pertanian (membajak dalam cuaca kering), lalu lintas, industri dan kebakaran hutan, kebakaran gambut, pembakaran terbuka serta asap perindustrian dan kenderaan.

Jerebu di Tanah Pamah China Utara.

Dilihat dari jauh (contohnya kapal terbang yang menghampiri) dan bergantung pada arah penglihatan berbanding dengan kedudukan matahari, jerebu mungkin kelihatan keperangan atau kebiruan, manakala kabus cenderung kelihatan biru-kelabu. Manakala jerebu sering dianggap sebagai satu fenomena udara kering, pembentukan kabus merupakan fenomena udara lembap.

Sejak tahun 1991, jerebu telah menjadi masalah yang meruncing di Asia Tenggara, kebakaran hutan di Indonesia yang dibakar bagi membersihkan tanah menjadi punca. Sebagai tindak balas pada jerebu 1997 di Asia Tenggara itu, negara-negara ASEAN bersetuju dengan Pelan Tindakan Jerebu Serantau (1997). Pada tahun 2002, semua negara ASEAN kecuali Indonesia menandatangani Perjanjian Pencemaran Jerebu Rentas Sempadan, tetapi pencemaran masih merupakan masalah pada hari ini. Di bawah perjanjian itu sekretariat ASEAN menjadi tuan rumah penyelarasan dan unit sokongan.

Untuk makluman, jerebu kali ini adalah antara yang paling teruk pernah berlaku di Malaysia sehingga menyebabkan dua buah daerah iaitu Ledang dan Muar diisytiharkan darurat oleh Perdana Menteri. Selain itu, sekolah di beberapa buah negeri atau daerah seperti Melaka, Selangor, Johor, Kuala Lumpur dan Kuantan telah ditutup buat sementara waktu sehingga diberitahukan kemudian.

Indeks Pencemaran Udara

Indeks Pencemaran Udara (IPU) merupakan salah satu cara untuk mengetahui tahap teruknya jerebu. Ia melibatkan pengukuran kuantiti zarah halus merbahaya seperti karbon monoksida, sulfur dioksida, nitrogen dioksida dan ozon. Pengelasan tahap kualiti udara mengikut IPU adalah seperti berikut:

Nilai IPU Kualiti udara
0 – 50 Baik
51 – 100 Sederhana
101 – 200 Tidak sihat
201 – 300 Sangat tidak sihat
301 – 400 Berbahaya
401 – 500 Sangat berbahaya
Lebih 501 Darurat
Pengiraan IPU

      Nilai IPU dikira berdasarkan kepekatan purata 
      setiap pencemar udara iaitu SO2, NO2, CO, O3 
      dan PM10. Pencemar udara yang dominan dengan 
      kepekatan tertinggi diambilkira sebagai pencemar 
      yang akan menentukan nilai IPU. Pada lazimnya, 
      kepekatan habuk halus (PM10) adalah yang tertinggi 
      berbanding dengan pencemar yang lain dan ini 
      menentukan bacaan IPU.
 Pembentukan ozon di permukaan bumi (O3) 

      Menjelang lewat tengahari atau pada awal petang, 
      lazimnya kepekatan ozon adalah tinggi dan 
      mendominasi bacaan IPU di sesetengah kawasan. 
      Di bawah pengaruh cahaya matahari, oksid-oksid 
      nitrogen dan sebatian organik meruap yang 
      dilepaskan dari ekzos kenderaan bermotor dan 
      industri bertindakbalas bagi membentuk ozon 
      di permukaan bumi.

Masalah kesihatan

Jerebu boleh menyebabkan masalah kesihatan terutamanya kepada:

  • Kanak-kanak
  • Orang tua
  • Pesakit lelah dan penyakit pernafasan lain
  • Perokok

Antara gejala akibat pendedahan kepada jerebu ialah:

  • Iritasi kerongkong dan batuk-batuk
  • Kesukaran bernafas atau hidung tersumbat
  • Iritasi di mata serta mata yang merah
  • Kulit terasa gatal

Antara perkara yang boleh dilakukan untuk mengelak masalah-masalah di atas ialah:

  • Jangan keluar rumah serta tutup semua pintu dan tingkap.
  • Kurangkan aktiviti di luar rumah
  • Pakai topeng muka yang mempunyai penuras jika terpaksa keluar
  • Kurangkan pengunaan kenderaan terutama motosikal
  • Sentiasa basuh bahagian yang terdedah seperti muka; mandi
  • Selalu minum air kosong/mineral
  • Sediakan ubat jika anda mempunyai penyakit pernafasan. Alert jika keadaan masih berterusan setelah penggunaan ubat seperti inhaler. Segera ke hospital/klinik yang berdekatan. Jangan berlengah
  • Pesakit yang mempunyai penyakit seperti batuk, selesema, asthma, sakit mata, sakit jantung atau penyakit yang berhubung dengan paru-paru yang agak kronik hendaklah ke klinik dengan segera jika keadaan penyakit bertambah teruk
  • Perokok dinasihatkan agar sekurang-kurangnya kurangkan aktiviti menghisap rokok dalam sehari jika tidak menghentikannya sekalipun. Bagi perokok yang mempunyai anak kecil, ibu bapa tua dan sanak saudara yang berpenyakit dinasihatkan agar tidak merokok di dalam rumah
  • Elakkan melakukan aktiviti riadah/bersukan diluar rumah
  • Mereka yang berisiko tinggi dinasihatkan bercuti diluar kawasan dilanda jerebu seandainya bacaan IPU dikawasan mereka mencapai tahap yang merbahaya, sehingga keadaan terkawal semula

Semakan Tahap IPU

Untuk menyemak indeks pencemaran udara (IPU) Jerebu di Malaysia secara online. Orang ramai yang terjejas dengan kawasan yang dilanda Jerebu boleh membuat semakan IPU di kawasan masing-masing untuk mengetahui tahap bahaya jerebu dikawasan anda. Berikut adalah cara mudah untuk membuat semakan IPU Jerebu dan juga maklumat terkini Jerebu.

Semak Indeks Pencemaran Udara IPU Jerebu Di Malaysia

Untuk maklumat semasa jerebu sila layari http://www.doe.gov.my/webportal/ Рiaitu laman sesawang rasmi Jabatan Alam Sekitar Malaysia.

Topeng Muka

Pemakaian topeng muka memang penting waktu-waktu ini terutama buat yang berisiko tinggi untuk mengalami masalah kesihatan serius. Anak-anak kecil, orang-orang yang lanjut usia tidak terkecuali. Terdapat 2 jenis topeng muka yang ada dipasaran sekarang, satu ialah surgical mask biasa yang didatangkan dengan 3 design iaitu yang berwarna biru, hijau dan yang nipis putih. Manakala satu lagi ialah jenis cembung yang dikenali sebagai N95. N95 ini turut mempunyai beberapa jenis lagi yang mempunyai kelebihan setiap satu darinya. Namun yang biasa kita dapati di farmasi ialah jenis ini:

Mana satu pilihan yang sebaiknya untuk dipakai diwaktu-waktu sebegini? N95 adalah yang terbaik untuk dipakai. Ianya dijamin 99% dapat menapis partikel habuk dari jerebu menurut seorang doktor di dalam rancangan Selamat Pagi Malaysia yang ditayangkan di TV3 semalam (24/6/2013). Manakala surgical mask biasa sekadar menghalang partikel besar dari masuk ke salur pernafasan biasa dan tidak bersifat menuras berbanding N95 ini. Nak tahu zarah-zarah merbahaya yang perlukan topeng bersifat penuras ini dipakai? Sila rujuk dibawah ini 

Nota Rujuk Bacaan IPU

Kalau kita lihat pada jadual bacaan IPU pasti ada simbol *, a, b, c dan lain-lain. Apa maknanya pada kita ya? Untuk ketahuinya sila rujuk jadual di bawah ini:

* ¬† –¬† Habuk Halus (PM10) ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† c ¬†¬† –¬† Ozon (O3)
a ¬† –¬† Sulfur Dioksida (SO2) ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬†¬† d ¬†¬† –¬† Karbon Monoksida (CO)
b ¬† –¬† Nitrogen Dioksida (NO2) ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† ¬† & ¬† –¬† Lebih daripada satu pencemar

Berdoa PadaNya

Jadi marilah bersama-sama kita berdoa pada Yang Maha Kuasa agar masalah jerebu ini akan hilang demi kesihatan kita semua. Antara yang boleh kita lakukan ialah: