Rendang Ayam Minang MeleTop 2 Puteri

Rendang adalah masakan tradisional Minangkabau juga Melayu bersantan dengan daging lembu atau ayam sebagai bahan utamanya.

 

Masakan ini disediakan dengan santan, lada, bawang, daun kunyit, daun limau purut dan kerisik. Rendang sesuai dihidangkan sebagai lauk, dimana ia dimakan dengan lemang, nasi, pulut kuning atau pulut kunyit, ketupat palas atau ketupat pulut, ketupat nasi, roti atau diratah makan begitu saja.

 

Kebanyakkan bahagian daging lembu yang digunakan untuk membuat rendang ialah daging batang pinang. Rasa dagingnya yang lembut dan sedap. Rendang amat popular dan disajikan sebagai hidangan pada hari-hari perayaan seperti Aidilfitri dan Aidiladha mahupun disaji pada kenduri-kendara.

Masakan ini sangat digemari di semua kalangan masyarakat baik di Sumatera Barat, Indonesia juga di Malaysia khususnya di Negeri Sembilan. Rendang Tok pula terkenal di Negeri Perak.

 

2 Puteri ingin berkongsi resepi enak yang dapat dihasilkan menggunakan Produk 2 Puteri dalam menghasilkan Rendang ini.ย  Rendang yang dihasilkan kali ini untuk hidangan sekeluarga ialah Rendang Ayam Minang MeleTop 2 Puteri yang enak sekali.

Untuk resepi yang mudah dan enak ini boleh di RUJUK di SINI ๐Ÿ™‚

 

Penyediaannya yang mudah dan ringkas pastinya menyenangkan semua yang ingin mencubanya namun hasilnya pasti mengembirakan ๐Ÿ™‚ Cubalah!

 

Advertisements

Sambutan rumah terbuka.. Elak obes / sakit dihari raya

Salam Syawal semua…

Banyak dapat undangan rumah terbuka? Mungkin berbaris rumah yang nak kena pergi tu. Bestnya. Selagi ada rumah terbuka yang perlu kita pergi selagi itu mood raya tak akan hilang.

Tapi jika menghadiri rumah terbuka tu jaga-jaga lah. Jangan terlebih makan dan hati-hati memilih makanan. Maklum lah makanan yang enak-enak memang menarik mata dan nafsu untuk menjamahnya tapi jangan sampai memudaratkan kita pula.

 

Dengan ketupat, rendang, lemang, lontong, nasi tomato, briyani dan kuih-muih pelbagai jenis… Memang susah untuk menolak. Nak pulak kalau dihidangkan dengan air-air manis yang pelbagai perisa. Lagi bertambah sedap rasanya.

Disini 2 Puteri nak kongsi sedikit beberapa panduan untuk kita jaga kesihatan di musim perayaan macam sekarang.

Pertama – Ketika berkunjung ke rumah teman dan saudara, minum air kosong kerana ianya zeroย kalori. Kalau tidak pun minum sikit sahaja air manis. Pastikan dalam kereta dibekalkan sebotol air kosong untuk diminum terlebih dahulu.

Kedua – Jika rumah yang anda ingin kunjungi itu tidak jauh dari tempat anda, lebih baik berjalan kaki sahaja, kerana ianya akan membakar kalori yang kita sudah ambil sebelumnya. Nak tahu tak, dengan semangkuk mee kari yang mengandungi 530 kalori orang perempuan kena berlari selama 72 minit atau 290 minit kalau berjalan perlahan untuk membakarnya ;D

KetigaMelayani tetamu juga adalah satu senaman, kerana ia akan buatkan anda bergerak sentiasa, dan juga mengeratkan silaturrahim antara teman dan saudara.

KeempatHindari perut dari kosong, hal ini kerana jika anda makan, anda akan mengambil makanan dalam kuantiti yang banyak. Jika senantiasa makan, namun ianya dalam kuantiti yang sedikit. Satu lagi petua, sebelum turun ke mana-mana destinasi rumah terbuka minum air banyak-banyak terlebih dahulu. Dengan meminum air kosong, kita akan terasa kenyang dan ini menghadkan pengambilan makanan yang berlebihan nanti.

ย 

KelimaNiat untuk sekadar merasa. Terlalu banyak makanan yang baru anda nampak, jangan diambil dalam kuantiti yang banyak pula, kerana makanan lain anda belum lagi rasa. Oleh demikian ambil lah sedikit-sedikit sahaja setiap hidangan.

KeenamMenilai kalori hidang. Anda perlulah kurangkan mengambil hidangan yang mempunyai lebih banyak kalori. Agak-agak sahaja andai tidak pandai mengiranya. Nampak yang bersantan, bergoreng atau berminyak hadkan pengambilan. Jika dapat elakkan terus lagi bagus.

Ketujuh – Lebihkan hidangan yang berprotein tinggi, kurangkan hidangan yang berkabohidrat tinggi.

KelapanMakan la secara perlahan-lahan, anda tidak akan ketinggalan untuk ke rumah lain. Jika takut tidak sempat ke rumah sahabat lain, ambil dalam amaun sikit ๐Ÿ™‚

KesembilanKunyaย chewing-gum ketika dalam perjalanan ke rumah seterusnya untuk merehatkan mulut dari memakan makanan yang lain. Ini salah satu petua yang memang elok kita amalkan.

KesepuluhMenolak tawaran, bukan untuk melebih-lebih atau memilih. Alasan anda semestinya kenyang ataupun nak jaga kesihatan. Tapi jika susah sebab yang mempelawa tu kawan baik kita, pastikan kita ambil makanan dalam amaun yang sedikit. Insyaallah kawan kita pasti tidak kisah sebab yang penting kehadiran kita meraikan majlis dia…

Kesebelas – Gunakan pinggan kecil. Pinggan kecil menampakkan kita ambil makanan macam banyak walaupun sebenarnya tidak. Jadi dari orang kata kita pelahap sebab nampak menimbun makanan tu, pasti kita akan ambil sikit yang secara tak langsung kita akan makan pun dalam jumlah yang kecil :D.

KeduabelasJangan lama di meja makan. Jika ada tempat lain lepas makan pindah lah ke tempat tu. Kalau tidak pun, rajin-rajin lah bersembang. Ini petua yang baik sebab dengan banyak tanya khabar kita akan kurang makan, secara tak langsung kita sihat. Kawan-kawan pun suka sebab kita ambil berat pasal khabar dia kan..

KetigabelasTunggu 15 – 20 minit sebelum mengambil hidangan lain. Bagi perut rehat sikit.

Keempatbelas – Rajin-rajin lakukan senaman disebelah pagi terutama sebelum pergi ke rumah terbuka nanti.

Kelimabelas – Minum air halia bagi membantu penghadaman. Dah makan macam-macam jadi dengan bantuan air halia ni dapat juga keluarkan angin dan bagi perut tu pulih sikit. Caranya…. Hiris atau tumbuk sikit halia, kemudian campurkan dengan air panas serta teh atau madu. Insyaallah.. Nanti kurang le rasa tak selesa perut tu.

Itu le lebih kurang serba sedikit yang 2 Puteri nak kongsikan kat sini. Tapi jangan lupa yer, buat sahabat yang punya penyakit yang pelbagai tu… Jangan lupa makan ubat dan pastikan ambil makanan dalam jumlah yang ala kadar je. Kang bertambah sakit kang naya lak.

Harap-harap dari himpunan petua yang ada nih leh gak bantu kita kawal berat badan. ๐Ÿ™‚

ย 
Kay… Selamat berjamuan semua ๐Ÿ˜€

Selamat Hari Raya Semua!!!!

Alhamdulillah….

Dah masuk

Syukur sangat.

Di kesempatan ni saya sekeluarga ingin mengucapkan

Dan kami ingin mengambil kesempatan ini ingin memohon

 

Kami juga ingin mengucapkan

Buat yang akan pulang ke kampung halaman

Satu jer kitarang nak….

Hehehhe… ๐Ÿ™‚

CAbaran G1GIH – Anjuran Agensi Inovasi Malaysia (AIM) : Part 2

Salam semua ๐Ÿ™‚

Ingat lagi tak cerita saya pasal Cabaran G1GIH anjuran Agensi Inovasi Malaysia (AIM) yang saya sertai sekitar Bulan Mac dulu? Ada ceritanya kat sini….

Ha… Nih saya nak ceritakan perkembangannya kay ๐Ÿ™‚

Actually, lepas saya kirimkan borang melalui talian tempoh hari idak le saya pikirkan sangat pasal tu dah. Nak nak pulak bile yang ditunjukkan kat TV masa Berita Perdana lebih banyak kepada projek-projek yang hebat je. Saya ni apa le sangat yer tak huhu… Nak pulak bila tetiba dah tak tunjuk sebarang iklan promosi kat TV lagi le saya dah tak harap pa per dah.

Bulan berganti bulan sekarang dah nak ke pertengahan Bulan Ogos dah. So makin tak harap le langsung. Nak pulak saya ni memang payah nak menang mana-mana pertandingan yang disertai heheh…

Tapi… Semalam, yer semalammmm… Masa tengah ralit menulis N3 pasal Persiapan Raya… Raya dah dekat wehhhhh… saya terdengar bunyi motor Mr Postmen. Tapi menulis lagi penting huakkkk saya tak endahkan je la pasal surat yang dihantar. Kang-kang le kononnnya lepas habis menulis saya gi le ambik. Tapi lepas menulis saya siapkan kerja lain pulak terus terlupa. Heheh.. Tu le tangguh le lagi kerja. Jangan amalkan tau!

Mr Hb balik dari kilang terus dia serahkan envelope pos express pada saya. Eh.. Yer la surat heheh. Cuak gak mulanya tapiiiiii Alhamdulillah!!!!! Rupanya envelope dari AIM la. Terus saya buka dan lihat Wow!!!! Saya dapat hadiah dari cabaran G1GIH yang saya sertai dulu.

Syukurrrr sangat-sangat. Alhamdulillah. Walaupun sekadar mendapat hadiah saguhati tapi cukup besar pada saya. Hati berbunga suka.

Selain daripada hadiah berupa wang tunai turut disertakan sijil penyertaan dan surat ucapan tahniah. Syukur Alhamdulillah. Hadiah ni macam hadiah 3 tahun penubuhan syarikat dan semperna raya gak heheh.

 

 

Alhamdulillah…. Terima kasih Agensi Inovasi Malaysia (AIM) – atas kemenangan ini, terima kasih TM – atas sebab saya dapat masuk talian untuk sertai pertandingan nih, terima kasih Pos Malaysia – sebab hantarkan envelope pos express yang bermakna nih, terima kasih MR Hb – izinkan saya masuk cabaran nih dan terima kasih buat semua yang doakan dan menyokong kami selama ini. Terima kasih sekali lagi…

Ewahhhh ngengada kan hahaha… But I mean it :]

๐Ÿ˜‰