Bicara Santai: Masalah pembantu rumah/orang gaji… Apa cara penyelesaiannya

Bicara santai seketika…..

Beberapa hari lepas kita digemparkan dengan berita amah yang dera baby kat Kuantan, Pahang. Rasanya ramai yang dah tengok kat Youtube atau Facebook. Yang macam saya tengok kat TV je masa Berita. Tak sanggup nak tengok lebih-lebih jadi tak der upaya nak gi cari kat sumber-sumber lain dah. Jadi tak le saya tahu lama mana durasinya baby tu terseksa camtu. Saya juga tak sanggup nak share kat sini. Rasa sayu, marah, sedih dan pedih tangkai hati bila tengok tu.

Simpati yang tak terhingga buat keluarga si baby berkenaan terutama buat si ibu dan ayahnya. Dengar cita kat berita terakhir katanya baby tu masuk ICU sebab tak sedarkan diri… Camner dah agaknya. Kami di 2 Puteri doakan agar dia beransur sihat le hendaknya Aaamiin.

Itu adalah berita yang disebarkan, banyak lagi kes-kes yang terpencil yang kita tak tahu berlaku sebenarnya. Nauzubillah tapi itulah kenyataannya.

Sebenarnya dalam kes ini adalah terdorong atas faktor mencari rezeki untuk keluarga. Dengan keadaan sekarang yang menuntut perbelanjaan lebih dalam setiap segi memang itu faktor utama. Mungkin itu puncanya…. Telahan saya.
Celik je mata duit… Jalani kehidupan, duit. Nak tidur pun duit…. Mungkin ada yang tak setuju dengan saya sebab dah macam mata duitan je kan. Tapi kalau dipikirkan betul tak???? Celik mata, lepas mengeliat atau bersenam sikit pasti kita tuju ke tandas untuk tunai segala hajat…. Petik suis lampu sebab bangun awal dalam kul 6 pagi. Gelap lagi… ‘Tup’ kiraan duit juga dah berjalan untuk supply elektrik ke lampu. Nak mandi pun duit… Jadi memang kita tak lepas dengan duit. Nak pulak makan, belanja dapur dan lelain… Pun perlukan peruntukan duit yang banyak juga kan??? Kalau dulu RM50 cukup untuk belanja dapur seminggu. Tapi sekarang rasanya sekali ke kedai RM50 pun tak cukup.

Agak-agak lama mana yer duit gaji ada kat kita ada full sebelum segala pembayaran dibuat????

Atas faktor itu, si ibu terpaksa turut keluar bekerja mencari rezeki demi membantu suami. Kalau nak harap suami je memang kesian jugakan. Berapa sangat gaji suami. Dari situ anak-anak terpaksa ditinggalkan sementara bersama orang lain. Mungkin pada ibu jika dia sanggup menjaga si cucu. Mungkin pengasuh jika ada atau jika nak selesa banyak pakai orang gaji yang tinggal bersama kita. Sambil-sambil dia menjaga anak dapat juga dia bantu kemas rumah atau lipat kain😉. Itu le harapannya sebab balik dari pejabat dah terasa keletihan sikit, mana pulak nak tumpu pada anak-anak selepas ditinggalkan separuh hari. Baki masa dengan anak cuma lebih kurang 4 jam je untuk bermesra. Lepas tu dah nak tidur untuk jalani aktiviti lain keesokan harinya. Anak-anak pulak ada yang nak kena bangun awal untuk ke sekolah jika ada yang bersekolah. Kalau tak ada orang gaji, dah nak kena masak, kemas rumah, lipat kain baju dan pelbagai lagi tanggungjawab yang nampak remeh tapi tetap kena beri tumpuan. Kalau dapat suami yang boleh bertolak ansur terasa ringan le sikit beban dibahu, tapi kalau tidak??? Macam mana??

Kesiankan….. Sudah lah si isteri bantu dia cari rezeki tak nak pulak dibalasnya jasa isteri tu dengan bantu buat kerja-kerja rumah tu. Bersyukur pada yang dapat suami yang bertolak ansur dengan kita dengan turut lakukan kerja-kerja rumah macam sapu sampah dan mengemas rumah kalau tak memasak sama pun…. Kalau tak ada… Cik suami tolonglah isteri kalian, hidup suami isteri ni kena sama-sama susah, sama-sama senang. Bukan takat duit ringgit tapi segala aspek kehidupan🙂.

Orang gaji sekarang, nak diharapkan dari kalangan masyarakat setempat atau senegara rasanya dah payah kot. Mana le ada anak-anak gadis memuda nak jadi orang gaji dah kan. Masing-masing punya cita-cita nak bergaji besar, berEPF, berSocso dan berelaun kalau tak pun berkenaikan pangkat. Jangan kata diarang, kita pun sure nak macam tu gak kan. Kalau ada pun biasa le, ada yang rajin nak bercuti balik kampung bagai…. Jab-jab mak sakit (Wallahualam), jab-jab tak sihat. Tu camna pulak dengan anak kita yang perlu jagaan kan??? Itu la masalahnya.

Import orang gaji dari over the sea…. Dari Indonesia, Myammar dan lelain negara. Itu je yang terpikir untuk selesaikan masalah yang timbul. Tapi disebabkan lain budaya, lain cara dan lain bangsanya mungkin itu satu faktor yang mendorong timbulnya masalah. Jika dulu mungkin ada yang ikhlas untuk mencari rezeki membantu keluarga diarang kat negara asal. Tapi sekarang diarang pun punya keinginan yang lebih untuk pelbagai lagi keinginan selain daripada mencari rezeki. Kita pernah dengar yang ada yang datang ke sini katanya nak cari rezeki, jadi pembantu rumah kita tapi last-last lari dengan orang lain atau mencuri kalau tak pun merompak. Ada gak yang tahan jerat pada kaum-kaum lelaki rakyat negara kita untuk dapat taraf kerakyatan. Semuanya kerana desakan hidup diarang yang tinggi dalam pelbagai aspek. Ada le jugak yang ikhlas nak cari rezeki, Alhamdulillah tapi banyak gak yang dah mula menyimpang dari matlamat asal. Masalah ini tak boleh kita abaikan sebab yang teraniaya adalah dikalangan kita, anak-anak kita, keluarga kita, kaum kita, bangsa kita dan masyarakat kita…

Ramai yang bagi pendapat untuk pihak berwajib sediakan rawatan psychology sebelum diarang dibawa masuk selain daripada latihan-latihan lain. Mungkin ada baiknya… Tapi bagi saya adalah lebih baik pihak kerajaan sediakan tempat untuk tempatkan anak-anak kita sewaktu ibu bapa keluar bekerja. Tak payah nak suruh-suruh pihak majikan sediakan tempat. Rasanya dah berapa tahun dicadangkan tapi tak der pun yang sambut sebab majikan dah pikir kos tempat, kot tenaga penjaga dan lelain. Baik kerajaan je buat sendiri. Dari import rakyat luar yang kekadang leh bawa mudarat kat kita lagi baik gajikan anak-anak muda kita sendiri. Kalau bawah kerajaan Insyaallah ramai yang mahunya. Alah… Ambik contoh dengan adanya Tadika Kemas tu. Ha.. Dah siap building, dah siap cikgu. Tapi kalau biasa Kemas takat pukul 12 tengah hari, tapi yang ni lanjutkan la sampai kul 5 atau 6 petang. Tambah le sikit lagi gaji diarang tak salahkan… Tawarkan kat cikgu-cikgu tadika Insyaallah ramai yang nak rasanya. Diarang pun boleh bawa anak memasing untuk dijaga disitu. Rasanya tak der masalah kot kerja lebih masa. Kalau kilang atau kedai-kedai pun boleh buat bagi pekerjanya kerja lebih masa dengan bayaran yang ciput berserta sedikit elaun… Inikan pula badan kerajaan kan.

Takat gaji naikkan sikit untuk tambat hati anak-anak muda, diarang dapat gak Socso dan EPF atau kalau ada yang rajin buat overtime untuk jaga anak-anak yang ibu-ibu diarang turut kena overtime. Yang part ni si parent la kena bayar. Takkan awak nak tambah rezeki kerja lebih, kerajaan pun nak tanggung yer tak. So win-win situation la. Tapi jangan lak charge nala punya mahal. Cukup le takat RM20 untuk tolong jaga  lebih masa tu. Kalau boleh bawa ke sekolah rendah pun tak salah rasanya yer tak. Mungkin ada yang cakap susah la apa la.. Tapi rasanya tak susah sebab rata-rata kerja 9-5 kan. So agak-agak tak salah kot kalau cikgu-cikgu ni kerja lebih masa sikit. Alah rasanya tambah lagi 5 jam ok kot. Buat le system bergilir untuk dapat rasa duit overtime sorang sikit yer tak.. Tak pun buat je KAFA kat sekolah tu terus, tak payah bazir duit untuk buat bangunan dan kawasan persekolahan baru. Kongsi beberapa kelas yang dah kosong waktu petang tu dan buat satu bilik guru je untuk cikgu-cikgu KAFA. Kecik je bangunan yang perlu dibuat sebab cikgu-cikgu KAFA berapa kerat le sangat yer tak.

Kalau cikgu-cikgu tak nak pun tak salah kalau ambik cikgu-cikgu yang ajar subject lain selain dari subject yang ajar kat sekolah-sekolah biasa contohnya ajar subject tambahan seperti bahasa atau kelas mempertahankan diri. Alahhh banyak aktiviti yang boleh ajar kat anak-anak kita. Banyak…. Cuma kreative sikit je.
Heheh cadangan ni agak-agak sampai sini je kot hahahha. Yer la yang bersuara ni cuma ibu, suri rumah dan pembantu dibelakang tadbir je. Suara yang kecil ni tak sampai kat Parlimen pun untuk diambilpakai hahahha. Tapi tu la tak salah kalau pikir lebih sikit dari kita import orang luar reramai kat sini tapi yang jadi mangsanya balik adalah kita. Pihak yang berkenaan juga yang selalu suarakan aliran wang keluar adalah tinggi jadi dengan cara ni sekurang-kurangnya aliran tu kurang le sikit yer idak???? Lagi pun kurang le masalah jenayah dan sebagainya. Masalah anak selesai tapi bab kerja-kerja kat rumah yang lain, suami isteri bertolak ansur lah… Buat sama-sama jadi sama-sama suka hati kan…kan…. Kalau nak jaga ibu bapa kat rumah yang uzur itu peranan jururawat atau kalau dah rasa perlu sangat baru ambil orang gaji luar. Jadi kalau bab anak-anak dah settle tak le ramai sangat orang luar ni. kalau dulu jaga anak pun orang luar, jaga ibu bapa uzur pun orang luar kan ramai tu. Kalau buang satu punca kurang sikit le kemasukan orang luar ni kan….

Cadangan saya je la…..🙂

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s